I 47 år levde Stasiprästen i lögn

Man borde inte bli förvånad. I mer än fyra timmar lyckades SVT på 30-årsdagen av Berlinmurens fall den 9 november sända reportage och studiointervjuer om muren och dess 28-åriga historia i diktaturen DDR – utan att med ett ord beröra svenska regeringars smutsiga samarbete med diktaturregimen och den svenska kulturelitens entusiasm för DDR.

Berlinmuren skilde Öst- och Västtyskland åt i 28 år.

Det är sannerligen en bragd att kunna sopa allt detta under mattan. SVT visar gång på gång att deras så kallade journalistik håller DDR-klass. Det man förtiger finns inte.

SVT:s pensionerade Tysklandskorrespondent Rolf Fredriksson vill inte tala om Sveriges samarbete med DDR-diktaturen.

Den pensionerade Tysklandskorrespondenten Rolf Fredriksson lyckas dessutom två gånger nämna att det finns länder som inte har offentliggjort namnen på dem som spionerade för Stasi och DDR – utan att berätta att Sverige är ett av de länderna. Makalöst!

Fortsätt läsa ”I 47 år levde Stasiprästen i lögn”

Berlinmuren inom oss

Den 9 november är det 30 år sedan Berlinmuren öppnades och människor kunde röra sig fritt från diktaturen DDR till Västtyskland. Fyrtio år av diktatur, avrättningar, tvång och förtryck gick mot sitt slut.

I dag har vi internaliserat det tvång och den censur som DDR stod för. Vi lever i en mjukdiktatur. Berlinmuren finns inom oss.

Berlinmuren skilde Västberlin och Östberlin åt mellan den 13 augusti 1961 och 9 november 1989, i 28 år.

Muren byggdes 1961 för att hindra människor att fly från den kommunistiska diktaturen DDR (Deutsche Demokratische Republik) till Väst. I Väst kallades den ”skammens mur” och i öst ”antifascistisk skyddsvall”. 

Bakom den ”antifascistiska skyddsvallen” hölls 17 miljoner östtyskar fångna som i ett jättelikt koncentrationsläger i nästan 30 år.

Fortsätt läsa ”Berlinmuren inom oss”

Exit Thomas Mattsson

En av Sveriges värsta förtryckare av andra människors åsikter, Thomas Mattsson, har avgått som chefredaktör för Expressen. Den påtagliga brådskan tyder på att han inte avgår frivilligt utan med omedelbar verkan har fått sparken av ägarfamiljen Bonnier. Sitt uppdrag har han själv tolkat som ett kall besläktat med den åsiktsförföljelse av oliktänkande som i decennier pågick i DDR och övriga Sovjetväldet.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen 2009-2019.

Vänner av yttrandefrihet har anledning att korka upp champagnen. En åsiktstyrann har fallit, en av många. Återstår att se vilken post som väntar Mattsson i den mediala ryggdunkarklubben.

Fortsätt läsa ”Exit Thomas Mattsson”