Det amerikanska presidentvalet fortsätter att orsaka debatt, konflikter och splittring både i USA och andra länder. Den danske historikern och författaren Morten Uhrskov Jensen skriver i en artikel i Jyllands-Posten att det mesta tyder på att det grundläggande konservativa USA, som har existerat ända sedan oavhängighetsförklaringen 1776, nu är slut.
Varför? Svaret är demografin. Infödda amerikaner byts ut mot snabbt växande invandrargrupper. Samma sak händer i Sverige.










